اصول طراحی بنر گیف و مزایای بنر متحرک چیست؟
چنانچه در مطلب قبلی پله آرت خواندید، بنر متحرک یا بنر گیف نوعی از محصولات گرافیکی و مابین تصویر و ویدئو است. این نوع بنر تبلیغاتی در واقع یک موشن بدون صداست که کاربردهای گستردهای در انواع تبلیغات در فضای وب و شبکههای اجتماعی دارد.
در مطلب پیش رو شما را با مهمترین اصول طراحی بنر گیف و مزایای بنر متحرک تبلیغاتی آشنا خواهیم کرد. چنانچه قصد سفارش طراحی بنر گیف و یا اطلاع از قیمت بنر متحرک دارید، میتوانید به صفحه خدمات طراحی گیف و بنر پله آرت مراجعه کنید تا کارشناسان با تجربه پله آرت، سفارش شما را بر اساس اصول طراحی حرفهای و در زمان کوتاه، طراحی نمایند.
بنر گیف چیست؟
گیف مخفف کلمه «Graphics Interchange Format» است. بنر گیف یا بنر متحرک، شامل چندین بنر ثابت، عکسها، تصاویر گرافیکی، وکتورها و متن است و به دلیل متحرک بودن، میتواند تاثیر زیادی بر مخاطب داشته باشد و با جلب توجه، منجر به اقدام مورد نظر شما شود.
از آنجایی که بنر gif شامل تعداد عناصر بصری بیشتری است، میتواند نسبت به سایر ابزارهای تصویری تبلیغاتی، حجم اطلاعات بیشتری را در خود داشته باشد.
این نوع بنر تبلیغاتی را میتوان در ابعاد مختلف و با توجه به بستر نمایشدهنده آن طراحی کرد.
اصول طراحی بنر گیف
برای طراحی gif باید اصول اولیه این کار را بدانید تا علاوه بر صرفهجویی در هزینه طراحی بنر متحرک، خروجی نهایی کیفیت مورد نظر شما را داشته باشد و در فضای وب با استقبال مخاطبان روبهرو شود.
برای طراحی بنر متحرک، پرسونای خود را بشناسید
در اولین گام برای طراحی بنر گیف باید مخاطبان هدف خود، سلایق و علایق آنها را بشناسید. شناخت دقیق پرسونا از جمله سن، جنسیت و سایر مشخصاتش به شما کمک میکند تا گیف خود را به شیوهای طراحی کنید که بیشترین تاثیر را بر او بگذارید.
اهداف و پیام بنر تبلیغاتی خود را مشخص کنید
اهداف خود از ساخت گیف را به طور دقیق و با اولویتبندی مشخص کنید. شما نمیتوانید چندین پیام مختلف یا پیامهای طولانی را در یک گیف قرار دهید؛ پس مهمترین پیام را انتخاب کرده و بر روی انتقال آن تمرکز کنید.
کال تو اکشن یا دعوت به اقدام و صفحه فرود را فراموش نکنید
دکمه فراخوان عمل (CTA) یا دعوت به اقدام دکمه یا متنی است که کاربر با کلیک روی آن میتواند به صفحه فرود مورد نظر شما وارد شود. شما باید یک کال تو اکشن کاملا شفاف و در راستای پیام تبلیغتان داشته باشید. توصیه میشود کال تو اکشن در طول بنر، ثابت باشد. اما اگر امکان این کار را نداشتید، کال تو اکشن را به طور واضح در پایان حرکت گیف نمایش دهید.
حتما دکمه کال تو اکشن را به صفحه فرود مورد نظرتان لینک کنید تا مخاطب با ورود به سایت شما، سردرگم نشود.
ترتیب مطالب را رعایت کنید
به یاد داشته باشید برای رسیدن به بهترین نتیجه، ترتیب خواندن مطالب و عنوانهای مهم در بنر gif شما باید به درستی رعایت شده باشد تا مخاطب در ابتدا مهمترین پیام را ببیند و توجهش جلب شود.
به کیفیت و جذابیت عناصر توجه کنید
از تصاویر مرتبط و باکیفیت، عناصر بصری جذاب و حرکات پویا و بههمپیوسته استفاده شود. توصیه میشود تا جای ممکن از طرحهای آماده و رایگان که در دسترس همه هست، استفاده نکنید تا جذابیت و خلاقانه بودن گیف حفظ شود.
حجم فایل نهایی gif را پایین نگه دارید
اصولا همه بسترهای نمایشدهنده تبلیغات بنری وب و آگهیپذیران در شبکههای اجتماعی، محدودیت حجم را برای دریافت آگهی اعمال میکنند تا این بنرها به سرعت لود شوند و توجه مخاطب از دست نرود.
طراحی بنر را به شکلی انجام دهید که فایل نهایی برای تبلیغات بنری و کلیکی در فضای وب ترجیحا کمتر از 150 کیلو بایت و برای استوری و پست در سوشال مدیا، حجم نهایی کمتر از یک مگا بایت باشد.
در طراحی gif به اندازههای استاندارد توجه کنید
طراحی گیف را میتوان در ابعاد مختلف انجام داد و این سایز به فضای تبلیغاتی سایت ناشر و یا اندازههای استاندارد شبکه اجتماعی مورد نظر شما بستگی دارد.
در طراحی بنر اینستاگرام برای استوری، بهترین سایز 1080 در 1920 و برای بنر متحرک پست اینستاگرام بهترین سایز 1080 در 1080 است.
بهترین سایز برای تبلیغات بنری و کلیکی در سایت یکتانت شامل ابعاد زیر است:
- ۱۲۰ در ۶۰۰ پیکسل (عمودی)
- ۷۲۸ در ۹۰پیکسل (افقی)
- ۳۰۰ در ۲۵۰ پیکسل (افقی)
- ۹۷۰ در ۲۵۰ پیکسل (افقی)
- ۳۰۰ در ۱۰۰ پیکسل (افقی)
همچنین ابعاد استاندارد تبلیغات بنری و کلیکی در بستر صباویژن شامل این اندازههاست:
- ۷۲۸x۹۰ افقی
- ۴۶۸x۶۰ افقی
- ۳۰۰x۱۰۰ افقی
- ۳۰۰x۲۵۰ افقی
- ۲۵۰x۲۵۰
- ۱۲۵x۱۲۵
- ۶۰۰x۳۰۰ افقی
- ۳۰۰x۶۰۰ عمودی
- ۱۲۰x۲۴۰ عمودی
- ۱۶۰x۶۰۰ عمودی
- ۱۲۰x۶۰۰ عمودی
لوگوی شرکت را در تبلیغات بنر استفاده کنید
جهت افزایش آگاهی از برند حضور لوگوی کسب و کار در تبلیغات ضروری است. لوگو را در جایی قرار دهید که بدون ضربه زدن به سایر عناصر، به حد کافی توجه دریافت کند.
ارزش پیشنهادی را در تبلیغ خود برجسته کنید
ارزش پیشنهادی منافعی است که خدمات یا محصولات شما به مشتریان میرساند. این بخش باید فضای بیشتری از بنر تبلیغاتیتان را پر کند و اولین چیزی باشد که مخاطبان میبینند. برای نوشتن ارزش پیشنهادی برجسته، از تیترهای جذاب و کوتاه استفاده کنید تا در سریعترین حالت خوانده شود.
کمتر، بیشتر است!
کاربران کمتر به تبلیغات شلوغ و شلخته توجه میکنند. طراحی بنر را خلوت نگه دارید تا پیام مهم شما بیشتر دیده شود. تنها از تصاویر و عناصر ضروری برای تشویق مخاطب به اقدام استفاده کنید. لازم نیست درون بنر خود، آدرس کامل، تلفن، اینماد و سایر مجوزها را بگنجانید.
چارچوب مشخصی برای بنر گیف ایجاد کنید
چشمهای افراد بهشکل طبیعی چیزی را که درون کادر مشخصی قرار دارد میبینند. بنرهای تبلیغاتی کارامد باید کادر واضح با گرافیک مناسب داشته باشند که تا لبهها ادامه پیدا کند. اگر از بک گراند روشن برای طراحی استفاده میکنید، برای جداسازی بنر از سایر محتوای سایت، یک خط محیطی به ضخامت ۱ پیکسل به دور کادر بنر اضافه کنید.
به طور ویژه به فونتها توجه کنید
اصلیترین پیام را با فونت بزرگ بنویسید و سایر اطلاعات را با فونت کوچکتر. در طراحی بنر هیچ اطلاعاتی را با اندازه فونت کمتر از ۱۰ ننویسید.
مزایای بنر gif
استفاده از گیف و تبلیغات بنری محرک در استراتژی دیجیتال مارکتینک روش محبوبی است که این روزها به صورت گسترده و در بسترهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از بنر متحرک تبلیغات شما نسبت به سایر رقبا متفاوت شده و از بازاریابی سنتی فاصله میگیرید.
برای درک میزان محبوبیت این نوع بنرهای تبلیغاتی جالب است بدانید که تنها یک سال پس از معرفی موتور جستجوی گیف در توئیتر و از سال 2016 تا سال 2017، بیش از ۱۰۰ میلیون گیف تنها در تویتتر به اشتراک گذاشته شد. این روزها همه شبکههای اجتماعی و پیامرسانان محبوب این امکان را در اختیار کاربران قرار دادهاند.
برخی از مهمترین مزایای بنر گیف متحرک عبارت است از:
بیانگر بودن بنرهای متحرک، برای مخاطب قانعکنندهتر است
استفاده از تصاویر متحرک گزینهای مناسب برای تبلیغ محصولات و خدمات یا معرفی برند است. بنر متحرک گیف به شما فرصت نمایش و معرفی محصولاتتان را میدهد و انتخابی هوشمندانه برای جلب توجه مخاطب و فروش محصول یا اقدام از سمت مخاطب است. شما در ساخت گیف امکان استفاده از انواع انیمیشن را دارید و انیمیشن برای برجسته کردن ویژگیهای مهم محصول یا خدمت بسیار کاربردی است.
با توجه به مدت ماندگاری کاربران در صفحات، جلب توجه کاربر باید در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. امروزه تبلیغات سنتی کمتر دیده میشوند و انمیشنهای کوتاه جایگزین جذابی برای تبلیغات سنتی هستند. بنر متحرک زمان زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطب را نمیگیرد و اگر طراحی گیف به صورت حرفهای و خلاقانه انجام شده باشد، میتوانند بیانگر، کوتاه و جذاب باشد. پیام تبلیغاتی با جلوههای متحرک کوچک بسیار سریع با استفاده از بنر gif به مخاطب منتقل میشود.
با بنر متحرک توجه مخاطبان جلب و حفظ میشوند
در دنیای دیجیتال شما زمان زیادی برای جذب مخاطب و جلب توجه او ندارید. بنابراین باید در تبلیغات خود به صورت هوشمندانه عمل کنید تا هم توجه مخاطبان را دریافت کنید و هم پیام خود را سریعا به آنها منتقل نمایید.
طبق تحقیقات انجام شده فقط ۲۸٪ از کل مطالب منتشر شده در فضای آنلاین خوانده میشود. متن کوتاه، ساده و جذاب بیشتر از متنهای طولانی و توصیفی دیده میشود. همچنین تصاویر نسبت به تبلیغات متنی، بازدهی بیشتری دارند و در میان انواع تبلیغات تصویری، بنرهای متحرک، بیشترین جلب توجه و انجام اقدام از سمت مخاطب را به دنبال دارند.
بنرهای متحرک اگر به صورت جذاب و در راستای پیام شما طراحی شده باشند و در بستر مناسبی نمایش داده شوند، قادر هستند که کاربران را برای مدت طولانیتری حفظ کنند و به نوعی کاربر، گیف شما را دنبال کرده و در نهایت اقدام مورد نظر شما را انجام دهد.
تغییر رنگ، متن، عکس و سایر عناصر بصری در بنرهای متحرک حس کنجکاوی در بازدیدکننده ایجاد میکند و او را به سمت خود میکشاند. کاربران آنلاین تصاویر متحرک را بیشتر از تصاویر ثابت و ایستا دوست دارند و توجه ویژهای به آنها میکنند. برای ثابت شدن این مورد، میتوانید یک تست A/B انجام دهید و بنرهای ثابت را با بنرهای متحرک مقایسه کنید.
بنر gif شخصیت برند را نشان میدهد
به طور کلی هرنوع تبلیغات آنلاین و آفلاینی که برای برند و خدمات و محصولات خود انجام میدهید، هویت و شخصیت کسب و کار شما را به مخاطبان نشان میدهد. به همین دلیل باید حتما اصول دیزاین و برندینگ کسب و کارتان را برای سفارش تبلیغات بنری و سایر روشهای بازاریابی در نظر بگیرید. عناصر اولیه این اصول، لوگو، رنگ سازمانی و فونت است.
بنرهای متحرک تبلیغاتی، یکی از جدیدترین شیوههای تبلیغات هستند و میتواند جلوهای مدرن و غیرسنتی به کسب و کار شما ببخشد. همچنین بنر متحرک راهی مناسب است تا در مجال بیشتری (نسبت به بنر ثابت یا متن) به مخاطبان خود نشان دهید شما چه کسی هستید و شخصیتتان به عنوان برند چگونه است.
استفاده از گیف نشان میدهد که برندتان عناصر انسانی دارد. گیف در اینستاگرام به راحتی تعامل برقرار میکند، اگر بنر مورد توجه کاربر قرار گیرد روی هشتگ مرتبط با بنر کلیک کرده و بقیه پستهای مرتبط را نیز پیدا میکند و به اشتراک میگذارد.
شما همچنین میتوانید با طراحی کاراکتر و قرار دادن آن در فرمت گیف، با مخاطب ارتباط صمیمانهتری برقرار کنید.
با ساخت گیف، میتوانید داستان برندتان را تعریف کنید
این روزها قدرت داستانگویی (story telling) در برندینگ و بازاریابی دیجیتال بر هیچکسی پوشیده نیست. داستانگویی میتواند همدلی بیشتری میان مخاطبان با کسب و کار ایجاد کند؛ این همدلی از جنس تعامل انسانی است و مخاطبان دیگر کسبوکار را سیستم صرف نمیبیند، بله با داستانگویی به مخاطب نشان میدهید که پشت این برند، انسانهایی وجود دارند با قصههایشان.
انیمیشن روشی عالی برای برقراری ارتباطی موثر در تبلیغات وب و شبکههای اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام است. گیف فرمتی سرگرمکننده برای کاربران است. بنر گیف گزینهای بسیار عالی برای برندهاست که با روشی سرگرمکننده و خلاق داستان برند خودشان را برای مخاطب تعریف کنند. ساخت گیف به دلیل زمان کمتری که صرف انتقال پیام میکند و وجود عناصر انسانی در آن، مخاطب را به خوبی جذب میکند.
بنرهای تبلیغاتی متحرک، حجم کمی دارند
یکی از مهمترین مزیتهای استفاده از بنر گیف حجم کم آن است. فرمت گیف نسبت به سایر فرمتها حجم نسبتاْ کمتری دارد. حجم کم بنر متحرک در استفاده آنلاین بسیار مفید است، زیرا سریع و بدون از دست دادن کیفیت و بدون از دست دادن توجه مخاطب بارگذاری میشود.
بنرهای متحرک نسبت به بنرهای ثابت و آگهیهای متنی، پیام را راحتتر و بهتر منتقل میکنند
یکی دیگر از مزایای استفاده از بنر گیف انتقال پیام بهتر به مخاطب است. به دلیل امکان بهره بردن از انواع تصاویر گرافیکی، ویدئو، عکس و متن در gif، بنرهای گیف با آزادی بیشتری نسبت به سایر فرمتهای تبلیغاتی، ایدههای انتزاعی و پیام مورد نظر را انتقال میدهند.
بنر متحرک احساسات و حرکاتی را به مخاطب نشان میدهند که بنر ثابت یا آگهی متنی نمیتواند به خوبی آن را منتقل کند. جذابیت بنر متحرک مخاطبان را سرگرم میکند و باعث میشود تا توجه به جزئیات بیشتر شود. به دلیل همین انتقال ساده پیام، استفاده از Gif روشی بسیار موثر برای مطالب آموزشی از جمله آموزش کار با سایت یا محصول است.
گیفها با همه شبکههای تبلیغاتی، فضای وب و موبایلی سازگار هستند
طراحی بنر گیف بهگونهای است که با شبکههای تبلیغاتی مختلف مانند گوگل، سایتهای مختلف، شبکههای اجتماعی و موبایل با هر سیستم عاملی سازگار است و بهراحتی نمایش داده میشود. به دلیل این عدم محدودیت در بستر نمایشدهنده، شما میتوانید بنر گیف خود را برای همه مخاطبان فضای دیجیتال طراحی کنید.
بنرهای گیف، پیامهای طولانیتری را منتقل میکنند
بنرهای متحرک به صورت فریمبهفریم طراحی میشوند؛ بنابراین شما میتوانید از متن و عکس و تصاویر گرافیکی بیشتری در گیف استفاده کنید. به کمک همین قابلیت پیام بیشتر و طولانیتری به مخاطب منتقل میشود و حرفهایی که برای جلب توجه مخاطب نیاز است را میتوانید با یک بنر انتقال دهید.
البته نباید انتظار داشته باشید که گیف به اندازه یک ویدئوی تبلیغاتی حاوی پیام باشد. بهترین حالت این است که از 2 تا 5 فریم در طراحی گیف استفاده کرده و ریتم و سرعت گیف را حفظ نمایید. گیفهای طولانی و یا آهسته ممکن است حوصله مخاطب را سر ببرد. همچنین یک گیف با سرعت بسیار بالا اگر جذاب نباشد ممکن است اصلا به چشم مخاطب نیاید.
بنرهای متحرک تعاملیتر هستند
انسانها عاشق تصاویرند. جهان دیجیتال نیز روز به روز بیشتر به سمت تصویری شدن میرود و این روزها مخاطبان کمتر درگیر متنهای تبلیغاتی میشوند. پیامهایی که به شکل تصویر هستند بهتر در حافظه افراد میمانند. به همین دلیل است که میگویند یک تصویر بهتر از هزاران کلمه است. حالا اگر این تصاویر متحرک شوند، توجه بیشتری جلب میکنند و بیشتر در خاطر افراد، ماندگار میشوند.
نرخ کلیک بیشتر
همه فعالان دیجیتال مارکتینگ به دنبال بهینهسازی نرخ کلیک هستند. در واقع هدف از تبلیغات بنری این نیست که مخاطبان زیادی تبلیغات شما را ببینند؛ بلکه هدف این است که مخاطبان بیشتری روی بنر شما کلیک کنند و اقدامی که از آنها خواستهاید را انجام دهند. با طراحی حرفهای و اصولی بنر متحرک، میتوانید نرخ کلیک را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. بنر شما باید پیام مورد نظرتان را به صورت واضح و در مدت زمان مناسب بیان کند.
بنرهای متحرک مقرون به صرفه هستند
در مطالب قبلی پله آرت در ارتباط با قیمت گیف متحرک اشاره کردیم که طراحی بنر ارزان گاهی برای کسب و کار شما گران تمام میشود؛ چرا که تبلیغات بد منجر به عدم بازدهی میشود و گاهی تاثیرات مخربی بر شخصیت برند را هم به دنبال خواهد داشت.
با این حال برخی گمان میکنند که قیمت بنر گیف بالاست و هزینه زیادی برای کسب و کار دارد؛ اما در واقعیت چنین نیست.
شما در یک بنر متحرک میتوانید به اندازه چندین بنر ثابت یا ویدئو، پیام منتقل کنید و تعرفه طراحی بنر متحرک بسیار کمتر از چندین بنر ثابت یا هزینه تولید ویدئوست.
زمانی که از بنرهای گیف متحرک استفاده میکنید، فضای بیشتری برای خودنمایی دارید. در واقع به کمک این بنرها میتوانید در کمترین فضا در وبسایتها، بیشترین پیام را انتقال دهید. همین نشان میدهد که طراحی گیف متحرک موجب میشود در هزینههای بازاریابیتان صرفهجویی شود.
همین حالا برای طراحی بنر گیف دست به کار شوید
در این مطلب از پله آرت با مهمترین اصول طراحی بنر متحرک و مزایای این نوع بنر تبلیغاتی آشنا شدید.
این اطلاعات به شما کمک میکند تا اطلاعات اولیه کافی برای ایجاد تمایز بین بنرهای خوب و بنرهای بیاثر را بشناسید و بدانید چه بنری مناسب شما و کسب و کارتان است.
برای ساخت گیف تسلط به نرمافزارهای فتوشاپ، ایلستریتور و افتر افکت ضروری است؛ بنابراین به شما توصیه میکنیم کار طراحی گیف خود را به متخصصان این حوزه بسپارید تا ضمن صرفهجویی در هزینه و وقت، بتوانید به نتیجه مطلوب و بازدهی مناسب تبلیغات برسید.
شما با ورود به صفحه خدمات طراحی بنر در سایت پله آرت میتوانید به راحتی و پس از وارد کردن جزئیات مورد نظرتان، سفارش طراحی بنر gif خود را ثبت کنید. کارشناسان ما پس از بررسی جزئیات برای سایر مراحل طراحی با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.
دیدگاهتان را بنویسید