هویت برند چیست؟
درباره هویت برند زیاد شنیدهاید اما آیا تعریف درستی از ان داشته اید؟ اشتباه بزرگ همیشگی اشتباه گرفتن هویت با هویت بصری برند است . و در این مطلب میخواهیم هویت را تعریف کنیم و تفاوت آن با هویت بصری برند را به شما بگوییم.
به چه چیزی هویت برند میگوییم
هویت برند در واقع جانمایه و پایه و اساس هر شرکتی است و سازمانها با تعریف آن پیامشان را به شرکا، مشتریان و کارمندان خود می رسانند. پیامی که روشن میسازد آنها چگونه سازمانی و با چه هدفهایی هستند. شرکت از این طریق تصویر ذهنی مطلوب خود را در ذهن مشتریان آینده ترسیم میکند.
با یک مثال شروع کنیم؛ یکی از دوستان خود را در نظر بگیرید. تصورتان نسبت به او چیست؟ نام، اخلاق، ارزشها و عقاید و در آخر خاطراتی که با او دارید را مرور کنید. همه اینها و موارد زیاد دیگری، هویت دوست شما را در ذهنتان شکل داده است.
هویت یک سازمان نیز به همین صورت است. با ذکر یک مثال بهتر متوجه این موضوع خواهید شد. یک سازمان برای خود مسئولیت تولید محصولاتی متمایز را تعریف کرده است. محصولاتی با ویژگیهای منحصر به فرد. این سازمان با این روش به دنبال تعیین هویت خود است و نشان میدهد این سازمان چگونه میخواهد در بازار دیده شود.
سازمانها با کمک استراتژیهای بازاریابی و برندینگ، هویت خود را به مصرف کنندگان نشان میدهند. این هویت، یک نام تجاری را منحصر به فرد میکند. هویت از چشم انداز و فرهنگ سازمان، جایگاهیابی و روابط و شیوه عرضه و در نهایت از شخصیت برند نشأت میگیرد.
حالا یک برند را تصور کنید. نام، لوگو، رنگ، بستهبندی محصول، ارزشهای آن، انتظاراتی که از آن برند دارید، تعهدات برند و اولین جملهای که بعد از شنیدن نام آن به ذهنتان خطور میکند. برند یک هویت دارد و این هویت بخش عمدهای از «تصور مخاطبان نسبت به برند» را میسازد.
به چه چیزی هویت برند نمیگوییم
تصویر برند در واقع در رابطه با این است که چگونه مشتری به یک برند نگاه میکند، اما هویت مجموعهای از عناصر سمعی، بصری و دیگر نمونههایی است که بیانگر برند و شکل دهنده تصویر آن میباشد. هویت را مدیران آن میسازند، اما تصویر برند از دید شخص خارجی یا همان مشتری نشأت میگیرد. در نتیجه شما باید در برندینگ به این موضوع دقت داشته باشید. اصل را بر روی هویت بگذارید و روی آن تمرکز داشته باشید، تصویر برند به خودی خود به دنبال آن شکل خواهد گرفت.
در واقع تصویر برند مجموعهای از برداشتها و تصوراتی است که تمام ساختار یک برند، با تمام نقاط قوت و ضعف آن شکل میگیرد. این تصویر در طول زمان و با کمک کمپینهای تبلیغاتی و عرضه محصولات در اذهان مشتریان نمایان میشود. این تصویر در ذهن مشتری از ثبات نسبی برخوردار است و به سادگی تغییر نمیکند. افراد بسیاری بر این باور هستند که داشتن تجربه خوب از یک برند از قیمت آن مهمتر است.
برای مثال برند اپل را تصور کنید. شعار این برند این است که «متفاوت فکر کن». با این تعریف، تفاوت مهمترین شاخصه این برند است. تفاوت در طراحی، تفاوت در سیستم عامل و تفاوت در نحوه تعامل کاربر، محصولات این برند را متمایز و تصویر یک محصول خاص و متمایز را در ذهن مشتری تداعی کرده است.
به یاد داشته باشید که هر میزان تصویر برند شما قویتر باشد، روی فروش شما تأثیر خواهد داشت. این تصویر به راحتی از ذهن مخاطب فراموش نمیشود و در حفظ مشتریان فعلی موثر میباشد.
دیدگاهتان را بنویسید